You are here

AS, DYNAMISCH VAST

AS, VASTE- Een as die is bevestigd op de eindtruck en waarover het wiel draait.

AS, DRAAIENDE- Een as die is bevestigd in het wiel en draait op lagers bevestigd op de eindtruck.

LEVENSDUUR VAN DE LAGER- De B-10 levensduur van wrijvingsloze lagers is de minimale verwachte levensduur in uren van 90% van een groep lagers die werken aan een bepaalde snelheid en belasting.

LAGER, PERMANENT GESMEERD- Een wrijvingsloze lager die is voorzien van afdichtingen en een hoge stabiliteit oxidatiebestendig vet dat de werking van de lager mogelijk maakt zonder opnieuw te smeren, ten minste niet gedurende de gespecificeerde B-10 levensduur.

BLOK, LADING- De montage van de haak, wartel, lagers, schijven, pennen en frame opgehangen aan de hijskabels.In een" kort type" zijn het blok, de haak en de schijven gemonteerd op hetzelfde lid, wartel genoemd.In een" lang type" zijn het blok, de haak en de schijven gemonteerd op afzonderlijke onderdelen.(Het draagstuk voor de schijven wordt de schijfpin genoemd en het draagstuk voor de haak wordt de draaitap genoemd.)

BLOK, BOVEN- Een vast samenstel van schijven, lagers, pennen en frame, op de dwarsbalken van de loopkat en die de lastblok ondersteunt en de last via de kabels.

ONDERSTEL- Een korte eindtruck bevestigd aan het uiteinde van een ligger (of een aan verbindingselement als meer dan een onderstel wordt gebruikt per ligger).Dit type eindtruck wordt gebruikt wanneer meer dan vier wielen nodig zijn op een kraan door het ontwerp van de baan.

ONDERSTEL, BALANS- Een korte eindtruck die flexibel verbonden is met een ligger (of verbindingselement) door middel van een pen waarop de truck kan oscilleren om de lading in evenwicht te houden op de twee truckwielen.Deze constructie maakt gebruik van een zeer onbuigzame eindbalk tussen de liggers.

ONDERSTEL, VAST- Een korte eindtruck die vast is verbonden met een draagbalk.Een flexibele eindbalk wordt gebruikt tussen de liggers om nivellering toe te laten van de wiellasten door torsiedoorbuiging van de liggers en buigen van de eindbalk.

REM, WERVELSTROOM- Een apparaat voor het regelen van de laadsnelheid in de richting het hijsen of laten zakken door een aanvullende belasting van de motor.Deze belasting is het resultaat van de interactie van magnetische velden die door een instelbare gelijkstroom in de statorspoelen en inductiestromen in de rotor.

REM, PARKEER- Een frictierem voor brug of loopkat, automatisch in werking wanneer de stroom op de kraan wordt onderbroken.
WELVING- De lichte, opwaartse, verticale curve gegeven aan liggers om de doorbuiging als gevolg van de nominale belasting en het gewicht van de kraanonderdelen gedeeltelijk te compenseren.

DOORRIJHOOGTE- De minimale afstand van een deel van de kraan tot het dichtstbijzijnde punt van obstructie.

CONTROLE REMMIDDELEN- Werkwijze voor het besturen van de daalsnelheid van de belasting door het verwijderen van energie van de bewegende last of door het toepassen van energie in de tegengestelde richting.

TEGENKOPPEL- Werkwijze van de controle waarmee de stroom naar de motor wordt omgekeerd om koppel in tegengestelde richting te ontwikkelen op de rotatie van de motor.

DYNAMISCH- Werkwijze voor het regelen van de snelheid met gebruik van de motor als generator, waarbij de energie wordt gedissipeerd in weerstanden.