Inspectie van de haak en haaknek

CONTROLEER KRITIEKE ONDERDELEN VAN BOVENLOOPKRANEN OP METAALMOEHEID

Het onderblok van de takel van een kraan bestaat uit veel belangrijke onderdelen die bij elke hijscyclus onder grote belasting en spanning komen te staan. Hoewel overbelasting of onjuist mechanisch gebruik ertoe kan leiden dat een haak het begeeft, is cumulatieve metaalmoeheid in de meeste gevallen de primaire oorzaak. Scheurtjes in de haaknek zijn een eerste teken van moeheid. De haaknek, die de last overbrengt op het haakblok, wordt gedragen door een draaiend lager en andere mechanische onderdelen die alleen zichtbaar zijn na demontage.

Daarom is visuele inspectie niet altijd voldoende om defecten als gevolg van metaalmoeheid voor te zijn. Metaalmoeheid is afhankelijk van de belasting, de spanning waaronder het onderdeel komt te staan en het aantal hijscycli. Zware procestoepassingen, wisselend gebruik, overbelasting, verouderde apparatuur en het gebruik van hijsmiddelen onder de haak zijn allemaal factoren die kunnen bijdragen aan de opbouw van metaalmoeheid.

Niet-destructieve inspectie van de kraanhaak

Konecranes maakt naast de visuele inspectie en metingen die normaal worden uitgevoerd tijdens een haakinspectie gebruik van diverse bewezen, niet-destructieve testtechnieken, zoals onderdompelen in kleurstof of het gebruik van magnetische deeltjes en magnetisch rubber. Maar het allerbelangrijkst is dat het onderblok van de takel volledig gedemonteerd wordt. Vervolgens worden niet alleen de haaknek, waar de meeste vermoeidheidsdefecten ontstaan, maar ook alle andere kritische componenten onderzocht.

Video gallery

Login yourKONECRANES.COM

Access your crane usage data, maintenance data and asset details on yourKONECRANES.com. Our cloud-based customer portal gives you a transparent view of service events and activities over any selected time interval.

ACCESS yourKONECRANES.COM